Tuesday, June 10, 2008

How we describe stress in our life....

Stress = Force/Area
Stress boleh di tafsirkan sebagai tekanan yg sentiasa bergantung kepada kedua-dua jenis pemalar ini iaitu Daya dan Luas Kawasan. Stress berkadar songsang dengan Luas Kawasan (A). Semakin luas kawasan yang dikenakan daya semakin kurang stress yang dihadapai dikawasan tersebut. Dan Stress pula berkadar terus dengan Daya (Force). Semakin tinggi daya dikenakan dikawasan tersebut, stress akan meningkat.Begitulah jugak disebaliknya.
Sekarang kita play aroung with this stress equation,
Stress = stress in our life
Force = peristiwa-peristiwa yang menyebabkan stress
Area = Diri kita yang tulang empat kerat ni.
Sekarang kita identify one by one these three thing, Stress of course kita tak leh nak elak mesti jadi punya dalam hidup kita. Then Force, for sure kita tak boleh nak duga peristiwa-peristiwa yang akan berlaku dalam hidup kita. Area this pemalar we can increase and decrease because there's one phrases yg kita kena ingat, Allah takkan ubah sesuatu kaum selain daripada kaum tu sendiri ingin mengubah nasib kaumnya..
so, very simple analogy. If we face with any stress, its depend on diri kita. Klu kita ada keinginan nak menjadi lebih baik n take the challenge, we strive to expand our Area as big as we can. According to the stress equation, Stress berkadar songsang dengan Area. So, increase Area, Stress will decrease. How to expand our Area?...I leave it so that kita sama-sama boleh fikirkannya......

1 comments:

xente@eyka said...

betul ke equation tu?boleh jelaskan stress yang membantu kita mengingatiNya,,sebenarnya stress ni pon bagus jugak kan??kan??