Friday, April 11, 2008

Think out of the box

Dalam perjalanan hidup kita, ada banyak perkara dan agenda yang hendak kita lakukan. Setiap perkara yang terlintas begitu bermakna dan kita cuba untuk memastikan semua yang dirancang dapat dilakukan dengan sempurna. Tambahan pula anak muda yang mempunyai darah dan semangat yang begitu membara untuk bertindak. Berani menempuh cabaran walaupun cabaran itu tidak pernah dilaluinya sebelum ini. 1st time experience terlalu sukar untuk seseorang itu menempuhnya. Hanya berbekalkan semangat dan keazaman yang kukuh sahaja menjadi tunggak untuk mendaki dan memacakkan bendera kebanggaan peribadi.

Anggapan kebiasaan memerlukan seseorang dalam hidup untuk memastikan kejayaan sentiasa bernyala semakin samar-samar. Kejayaan seseorang tidak terletak pada orang yang dia sentiasa bergantung, tapi ia bergantung pada diri individu tersebut. Sejauh mana dia menggunakan ilmu yang ada didalam dirinya dan sejauh mana keinginannya untuk mencari jawapan kepada setiap permasalahan yang berlaku. Dan yang paling penting sekali, macam mana dia nak mengaplikasikan jawapan-jawapan dan sumber-sumber yang dia perolehi untuk dirinya dan kemaslahatan masyarakat disekelilingnya.

Sesungguhnya manusia memerlukan panduan dalam hidupnya. Setiap apa yang dilakukan oleh manusia diatas muka bumi ini memerlukan reference yang mana reference ini sentiasa diguna pakai dalam setiap keadaan yg berlaku dan bakal berlaku.

Contoh yang diberikan disini begitu mudah dipahami oleh masyarakat sekiranya diteliti sebaik mungkin. Manusia dijadikan di muka bumi ini besertakan reference yang dijadikan berdasarkan kemampuan manusia tersebut. Beserta dengan reference ini disertakan sekali pengajar untuk memudahkan manusia memahami reference yang telah diberikan. Dalam segala segi liku-liku kehidupan semua telah tertulis didalam reference yang diberikan. Cuma menusia memerlukan kepandaian dan kebijaksanaan untuk mengorek rahsia-rahsia dan cara-cara yang telah dinyatakan sekian kurun lamanya. Ia seolah-olah satu garis panduan atau titik permulaan untuk mencari punca-punca dan penyelesaian bagi setiap permasalahan di atas muka bumi ini. Setiap kali kita tersimpang, pastikan kita sentiasa membawanya untuk mengelakkan kita tersimpang lebih jauh lagi. Dan sekiranya kita sudah tersimpang jauh tanpa membawanya bersama-sama, kebarangkalian, kita akan cuba mencari reference yang lain dan paling dekat dengan simpang yang kita tersesat untuk kembali sebagai fitrah manusia yang sentiasa memerlukan reference dalam hidupnya. Berhati-hatilah diriku dan sahabat-sahabat sekalian. Tersesat dengan hidayah, adalah ujian bagi manusia yang sentiasa tidak lari dari segala ujian. Tersesat tanpa hidayah adalah laknat kepada manusia yang tidak mengenali kehebatan dirinya sendiri.

Kita bebas melakukan apa sahaja diatas muka bumi ini. Kita tidak pernah disekat, dikongkong oleh sesuatu yang menjadi pengangan kita. Pengangan kita adalah untuk membuktikan kepada kita bahawa kita mempunyai limit tertentu dalam pergerakan kita diatas muka bumi ini. Dan diakui melepasi limit tersebut akan menjadikan kita alat yang sudah tidak boleh dipakai lagi. . Seberapa pantasnya manusia yang bergerak bergantung kepada kekuatan pengangan yang dipengangnya.

Berbekalkan pengangan, misi dan visi sentiasa diubah suai berdasarkan level kekuatan pengangan yang dipengang. Semakin banyak pengangan yang diperolehi, semakin halus misi dan visi disusun. Sehingga boleh dibayangkan di dalam kepala kita seperti seurat benang yang menjadi jambatan kearah misi dan visi. Untuk meniti jambatan benang, memerlukan kekuatan yang perlu di cas dari masa kesemasa. Pengecesan kekuatan memerlukan kombinasi antara emosi dan akal. Terputusnya kombinasi antara emosi dan akal menyebabkan emosi membuat keputusan tanpa pengetahuan akal, dan akal menghukum tanpa pengetahuan emosi. Akal memerlukan emosi untuk merasa dan emosi memerlukan akal untuk menilai berdasarkan ilmu yang ada. Merasa dan menilai adalah fitrah manusia dalam menempuh kehidupan seharian.



0 comments: